KONCEPT 31-3-2011
Vejledning for DH kapsejlads
(Kursiv skrift angiver teksten fra DH reglen)
Indledning
Dansk Sejlunion vil med denne vejledning bidrage til, at der afvikles god kapsejlads til glæde for sejlere og arrangører. Vejledningen dækker kun afvikling af kapsejlads efter DH målereglen.
Det er vigtigt,
at der opstilles enkle og let forståelige indbydelser og sejladsbestemmelser for sejladsen, så ingen er i tvivl om, hvad man skal og ikke skal. Fx sejladsens længde eller varighed samt sejladsområde
at det helt klart fremgår af indbydelsen og tilmeldingen, hvilken information sejleren skal oplyse. Fx certifikatnummeret på målebrev/klassebevis
at valg af sømiletid i videst muligt omfang passer til banetypen
at bådtyper af samme ”familie” i videst muligt omfang sættes i samme løb
at kapsejladsresultatet fremkommer hurtigst muligt efter sejladsen og med så mange detaljer som muligt
Der findes to hovedprincipper for afvikling af DH kapsejlads med hver deres fordele og ulemper:
Tid-på-distance’ anses for at være bedst egnet til kapsejlads i farvande med stabile vind- og strømforhold. Hvis vinden dør midt i sejladsen og alle både ligger stille, har dette ingen betydning. Der er blot en pause midt i sejladsen.
’Tid-på-tid’ tager højde for noget af den virkning vinden, kursen og strømmen har på bådens præstationer og bruges oftest i kapsejladser med variable vind- og strømforhold, fx stærkt tidevand. Hvis vinden her dør midt i sejladsen, tikker uret videre og de langsomme både får mere og mere fordel jo længere bådene ligger stille.
1. Valg af sømiletid og tids-korrektions-koefficient
1.1. Sømiletider
Sømiletiderne (’tid på distance’), som angives på websejler.dk i s/nm med én decimal, udtrykker bådenes fart i vindstyrkeområderne ’let’, ’mellem’ og ’hård’ på disse banetyper:
Cirkel bane (med ca. 25% kryds, 50% slør og 25% læns)
GPH - Generel sømiletid på en cirkel bane som et vægtet gennemsnit af vindstyrkeområderne, ’let’, ’mellem’ og ’hård’
TACIL - Sømiletid på en cirkel bane i ’lette’ vindstyrker fra 5 m/s og under
TACIM - Sømiletid på en cirkel bane i ’mellem’ vindstyrker mellem 4 og 8 m/s
TACIH - Sømiletid på en cirkel bane i ’hårde’ vindstyrker fra 7 m/s og over
Op-ned bane (med 50% kryds og 50% læns)
TAUDL - Sømiletid på en op-ned bane i ’lette’ vindstyrker fra 5 m/s og under
TAUDM - Sømiletid på en op-ned bane i ’mellem’ vindstyrker mellem 4 og 8 m/s
TAUDH - Sømiletid på en op-ned bane i ’hårde’ vindstyrker fra 7 m/s og over
Sømiletiderne er karakteriseret ved banelængdens procentvise fordeling mellem kryds, slør og læns, hvor banens enkelte ben er regnet som rette linier mellem banemærkerne.
Den procentvise fordeling af kryds og læns på de respektive banetyper er beregnet som VMG, hvilket er den optimalt sejlede kurs og fart, udtrykt som farten (sømiletiden) i ret kurs til næste banemærke. Krydstillæg er således medregnet i sømiletiderne.
Se fordele og ulemper ved ’tid på distance’ i indledningen.
Valg af sømiletid for den pågældende kapsejlads skal generelt foretages før sejladsen af kapsejladskomiteen under behørig hensyntagen til sejladsens varighed, middel vindstyrken og fordelingen mellem de forskellige kurser på kapsejladsbanen.
Når kapsejladskomitéen har valgt vindstyrken for sømiletiden, anbefales det at vise et skilt på dommerbåden eller mærkebåden:
L: Vindstyrke, ’let’
M: Vindstyrke, ’mellem’
H: Vindstyrke, ’hård’
Kapsejladskomiteens valg af sømiletid kan ikke gøres til genstand for anmodning om godtgørelse i henhold til RRS 60.1 (b) og 62.1 (a).
Når komitéen har valgt en sømiletid, som er betinget af vindstyrken, kan komitéen i tilfælde af markant ændring af vindforholdene under sejladsen vælge en anden sømiletid. En sådan ændring skal anvendes for hele sejladsen og signaleres ved et rundingsmærke ved at vise et skilt med bogstavet L, M eller H (betydning som angivet ovenfor) samt afgive gentagne lydsignaler. Signalet skal gives til alle både, når de runder pågældende mærke.
Når både kapsejler samtidig på den samme bane, dvs. kurser og distance, skal der vælges den samme type af sømiletid og vindstyrkeområde til alle bådene. Det vil fx ikke være korrekt at benytte TACIL til nogle både og TACIM til andre både på samme bane/løb, når der beregnes resultater for banen/løbet.
Eksempler på valg af sømiletid, som passer til de definerede banetyper:
Når der skal sejles efter 'tid på distance' på en cirkel bane - rundt om en ø - og sejladsen har en varighed, hvor vindforholdene er uforudsigelige (fx ved dagsejladser eller længere), anbefales det at vælge GPH.
Når der skal sejles efter 'tid på distance' på en cirkel bane og sejladsen har en varighed, hvor vindforholdene er kendte, anbefales det at vælge TACIL, TACIM eller TACIH.
Når der skal sejles efter 'tid på distance' på en op-ned bane og sejladsen har en varighed, hvor vindforholdene er kendte, anbefales det at vælge TAUDL, TAUDM eller TAUDH.
Eksempler på valg af sømiletid, som ikke passer til de definerede banetyper:
Når der skal sejles efter 'tid på distance' på en 3-benet op-ned bane (med ca. 67% kryds og 33% læns) anbefales det også her at vælge en sømiletid for en op-ned bane (med 50% kryds og 50% læns), dvs. TAUDL, TAUDM eller TAUDH, da bådfarten på kryds er den væsentligste faktor.
Når der skal sejles efter 'tid på distance' på en 6-benet trekant bane (med ca. 55% kryds, 26% slør og 19% læns) anbefales det at vælge en sømiletid for en op-ned bane (med 50% kryds og 50% læns), dvs. TAUDL, TAUDM eller TAUDH, da bådfarten på kryds stadig er den væsentligste faktor.
Det er vigtigt, at valget af sømiletid for en kapsejlads gøres under hensyntagen til procent-fordelingen mellem distancerne på de forskellige kurser i banen.
Måske indsat i
fakta
box----------------------------------------------------------------------------
I
sejladsbestemmelserne (SI) anbefales denne formulering ved sejlads
efter sømiletider under DH:
1. Der sejles
efter GPH
eller
1. Der
sejles efter TACI. Senest ved varselssignalet vil kapsejladskomitéen
signalere med et bogstav på et skilt hvilken
sømiletid (vindstyrke), der sejles efter:
'L': Der sejles efter TACIL
'M': Der sejles efter TACIM
'H': Der sejles efter TACIH
Kapsejladskomitéens
valg af sømiletid kan ikke gøres til genstand for
anmodning om godtgørelse i henhold til RRS 60.1 (b) og 62.1
(a).
eller
1. Der sejles efter
TAUD. Senest ved varselssignalet vil kapsejladskomitéen
signalere med et bogstav på et skilt hvilken
sømiletid (vindstyrke), der sejles efter:
'L': Der sejles efter TAUDL
'M': Der sejles efter TAUDM
'H': Der sejles efter TAUDH
Kapsejladskomitéens
valg af sømiletid kan ikke gøres til genstand for
anmodning om godtgørelse i henhold til RRS 60.1 (b) og 62.1
(a).
2. Kapsejladskomitéen kan ved et rundingsmærke signalere en ændring af sømiletiden, der anvendes i hele sejladsen, ved at vise et skilt med bogstavet L, M eller H (betydning som angivet ovenfor) samt afgive gentagne lydsignaler. Signalet skal gives til alle både, når de runder pågældende mærke. Ændring af sømiletiden kan ikke gøres til genstand for anmodning om godtgørelse i henhold til RRS 60.1 (b) og 62.1 (a).
----------------------------------------------------------------------------------
1.2. Tids-korrektions-koefficient
Tids-korrektions-koefficienten (’tid på tid’), TCC, som vises på websejler.dk, er med tre decimaler og dimensionsløs:
TCC - Den relative bådfart på en cirkel bane som et vægtet gennemsnit af vindstyrkeområderne, ’let’, ’mellem’ og ’hård’
Når der skal kapsejles efter 'tid på tid' på en cirkel bane - rundt om en ø - og sejladsen har en varighed, hvor vindforholdene er uforudsigelige (fx ved dagsejladser eller længere), kan der vælges TCC.
Se fordele og ulemper ved ’tid på tid’ i indledningen.
Måske indsat i fakta box -------------------------------------------
I sejladsbestemmelserne
(SI) anbefales denne formulering ved sejlads efter
tids-korrektions-koefficient under DH:
1. Der sejles
efter TCC
---------------------------------------
Ekstra mulighed ved lokal klubsejlads
Når der ved en lokal klubsejlads fx en aftenmatch og nogle både ønsker at mindske deres sejlføring på deres gyldige målebrev/klassebevis, kan kapsejladskomitéen beslutte at gøre dette ved at fjerne sejl eller sætte mindre sejlmål ind på bådens måledata vha. en testberegning udført via websejler.dk.
Men det er ikke tilladt kapsejladskomitéen at fortage en øgning af sejlføringen med mindre båden blot føres tilbage til sine registrerede data. Eller vil dette kun kunne ske ved målerens indberetning af de større sejlmål til Dansk Sejlunion via websejler.dk.
Mindskningen af sejlføringen kunne fx være at fjerne en alm. spiler ved at sætte SL, SF og SMG samt SPL til 0,00m (nul) eller fjerne en gennaker ved at sætte SLU, SLE, SFA og SMGA samt TPS til 0,00. Eller skifte en genua ud med en fok ved at indsætte mindre mål på Tmax (kan dog være større), LP og JHW.
Hvis denne ekstra mulighed tillades, skal det beskrives i indbydelse og sejladsbestemmelser.
2. Løbsinddeling
Selvom der kan tages hensyn til vindstyrken ved valg af sømiletid, er det vigtigt at inddele bådene i løb for at give bedre betingelser for fair kapsejlads.
Der er flere forhold, der gør sig gældende ved inddeling af bådene i løb. Som det mest væsentlige kan nævnes bådtypernes forskellige fart- og sejlegenskaber i forskellige vindstyrker og kurser i forhold til vindretningen. Men også bådens forberedelser, sejlernes dygtighed samt kvaliteten af sejl og grej spiller en vigtig rolle.
Det drejer sig reelt om, at bådene inddeles i løb, så sejlerne får en oplevelse af fair sejlads.
Først foretages en inddeling i løb af de forskellige bådtyper (hvis der er nok), hvor ens bådtyper holdes i samme løb. Ellers benyttes principperne som ved blandede bådtyper.
Klassebåde
er bådtyper, hvor båden og dens udstyr skal overholde
begrænsninger angivet i ”klassens” regler. Dette
betyder, at hver af disse bådtyper er ens mht. måletal
og kan derfor kapsejle mod hinanden uden yderligere opdeling.
Der
kan være nogle ”klassebåde” som ikke er
klasset og derfor ikke bør kapsejle sammen med de klassede
både. Dette kan fx ses på websejler.dk, hvor der på
hver enkelt båd er angivet en klassestatus – for
klassebåde er denne ”Int./Nat. Klassebåd”.
En anden måde at skelne mellem klassede og ikke-klassede både
er ved at sammenligne deres måletal, der som oftes vil være
forskellige.
Andre bådtyper er fx Duet, Maxi 77, Safir, X 332 m.fl. som ikke er klassebåde, men dog er så ens og forekommer i passende stort antal til at kunne danne egne løb.
Blandede bådtyper kan inddeles efter objektive og subjektive kriterier, fx som vist nedenfor eller kombinationer af disse.
Det anbefales arrangører - overfor deltagerne - at kunne beskrive de principper der har ligget til grund for løbsinddelingen.
Bådene kan fx. inddeles efter SV-tal og derefter en underopdeling efter rating, men en opdeling efter andre kriterier er også en mulighed. Valget af kriterier afhænger af kapsejladsens størrelse og type – der er fx stor forskel på en ’Fyn Rundt’ og en ’lokal aften kapsejlads’.
SV-tallet er primært et tal, som beregnes til vurdering af bådens stabilitet, men siger også noget om, hvor let båden er bygget i forhold til dens størrelse og hvor let den kan surfe på bølgerne. Små SV-tal - mindre end 70 - er både som normalt ikke kan surfe, mens SV-tal - større end 70 - er både som af og til surfer.
Uanset hvor mange både, der deltager, kan man gøre brug af SV-tallet og evt. derefter ratingen til at inddele bådene i løb. SV-tallet har en størrelse fra omkring 20 til mere end 200.
Både i samme løb bør have SV-tal så ens som muligt.
SV-tallet fremgår af bådens data. SV-tallet kunne fx benyttes til at skelne mellem nedenstående som yderligere kan underopdeles, fx:
Overriggede letvejrsbåde kontra underriggede hårdtvejrsbåde
Lette planende både (sportsbåde) kontra tunge deplacement både
Både med spiler kontra både uden spiler
Mere kapsejladsbetonede både kontra cruiser både
Efter at have opdelt bådene efter sejlegenskaber (SV-tal) vil der være passende at fortage yderligere underopdeling efter rating (fartegenskaber), således at både i samme løb får mulighed at kunne følges under kapsejladsen.
Klassebåde som sejler efter klasseregler i rene klasseløb har reelt ikke har behov for at benytte sømiletider.
Ovenstående principper for inddeling af løb kan evt. suppleres med mere subjektive kriterier eller helt og holdent baseres på disse. Fx kan der ved lokale aftensejladser være en god idé at tage hensyn til besætningernes forskellige niveauer. Ved store sejladser, hvor der er deltagere fra flere klubber, er det ikke muligt at tage hensyn til om sejlerne er øvede eller ej.
Subjektive kriterier kan ofte give den samme oplevelse af fair sejlads som de mere objektive kriterier.
Kun fantasien sætter grænser for hvilke, kriterier der kan anvendes.
Der er også faldgrupper. Sæt aldrig både med spiler og både uden spiler i samme løb, selvom det måtte være den samme bådtype, der deltager med og uden spiler – dette skyldes at deres sejl- og fartegenskaber er meget forskellige.
Når løbsinddelingen er fastlagt for en kapsejlads, så undgå at ødelægge det hele ved at beregne “over-alt-resultat”, der blot igen sætter alle bådene i ét fælles løb!
Da det ved kapsejlads med tids-korrektions-koefficienter ikke er muligt at vælge en særlig banetype eller vindstyrkeområde er behovet for løbsinddeling større end ved kapsejlads efter sømiletider. Løbsinddeling fortages efter samme principper som for sømiletider, ligesom ”over-alt-resultater” frarådes.
3. Resultatberegning
Lister med sømilertider og tids-korrektions-koefficienter til brug for resultatberegning kan downloades fra websejler.dk, når man er godkendt af Dansk Sejlunion til dette og har registreret sin e-mail adresse og fået tildelt et password. Listerne kan tilpasses forskellige behov, som fx programmet Sailwave til resultatberegning.
Sailwave kan både håndtere sømiletider med flere vindstyrker og tids-korrektions-koefficienter.
Sailwave downloades fra: www.sailwave.com
3.1. Sømiletid
DH kapsejlads resultater med sømiletider, TA, beregnes efter metoden “tid på distance” på følgende måde:
CT = ET + [(TAS – TAA) * CL]
CT er præmietiden (corrected time), afrundet til hele sekunder
ET er sejltiden (elapsed time) i hele sekunder, fremkommet ved tidtagning af hver deltagende båd i kapsejladsen
TAS er sømiletiden for referencebåden på den valgte banetype og vindstyrke - den mest langsomme båd i kapsejladsen - båden med den største sømiletid. Det kan være en tænkt båd, fx TAS = 2000 s/nm
TAA er den valgte sømiletid for hver båd på den valgte banetype og vindstyrke
CL er banelængden i sømil [nm]
Båden med den mindste CT er vinder.
3.2. Tids-korrektions-koefficient
DH kapsejlads resultater med tids-korrektions-koefficienter, TCC, beregnes efter metoden “tid på tid” på følgende måde:
CT = ET * TCCA
CT er præmietiden (corrected time), afrundet til hele sekunder
ET er sejltiden (elapsed time) i hele sekunder, fremkommet ved tidtagning af hver deltagende båd i kapsejladsen
TCCA er tids-korrektions-koefficienten for hver båd
Båden med den mindste CT er vinder.
4. Beregning af start med omvendt respit
4.1. Sømiletid
Begrebet omvendt respit dækker over, at den mindste og mest langsomme båd starter først og den største og hurtigste båd starter sidst.
Bådenes starttidspunkter beregnes ud fra deres sømiletider, således at alle både – altså, hvis alle sejlede lige “godt” – skulle komme i mål samtidig!
Fordelene ved at bruge respitstart er, at specielt den sidste del af sejladsen kan blive meget spændende og intens, da bådene ved målgang bliver placeret i den orden de kommer i mål. Det vil næsten være som at “sejle i klassebåde”. Denne startform kan tillige medvirke til at fjerne de for mange nervepirrende situationer, som ofte opstår ved almindelige starter, hvor både ligger tæt på hinanden.
Beregning af respit gøres efter følgende formel:
RESPIT = (TAS – TAA) * CL (resultatet skal afrundes til hele sekunder)
TAS er sømiletiden for den mindste og mest langsomme båd (største sømiletid) [s/nm]
TAA (fx TA) er sømiletiden for hver båd [s/nm]
CL er banelængden i sømil [nm] (uden krydstillæg)
Måske en fakta box------------------------------------------
Eksempel (30 sømil):
Beregning Respit Start tidspunkt (klokken)
(1000 - 1000) * 30 = 0 sek. 0 timer 00 min. 00 sek. Kl. 10:00 (1. startende båd)
(1000 - 800) * 30 = 6000 sek. 1 time 40 min. 00 sek. Kl. 11:40 (2. startende båd)
(1000 - 500) * 30 = 15000 sek. 4 timer 10 min. 00 sek. Kl. 14:10 (3. startende båd)
Husk, at afrunde respiten til hele sekunder.
Omregningen af respiten fra sekunder til timer, minutter og sekunder gøres ved at dividere sekunderne med 3600 sek., hvilket giver timer som decimaltal.
Eksempel:
3856 sek./3600 sek. = 1,071111111 timer = 1 time + en rest på 0,071111111 timer.
0,071111111 * 60 min. = 4,266666667 min. = 4 min. + en rest på 0,266666667 min.
0,266666667 * 60 sek. = 16 sek. + en rest på 0,00 sek.
Altså, 3856 sek. = 1 time 4 min. 16 sek.
Denne beregning kan klares meget lettere på nogle lommeregnere.
-------------------------------------------------------------------
4.2. Tids-korrektions-koefficient
Omvendt respit med tids-korrektions-koefficienten, TCC, ('tid på tid') giver ingen mening, da bådenes starttidspunkter nødvendigvis må beregnes ud fra det samme princip som ved sømiletid ('tid på distance') for at være realistiske. Derfor anbefales det kun at bruge sømiletiderne til kapsejlads med omvendt respit.
Der findes dog eksempler på sejladser med omvendt respit efter TCC, hvor bådenes starttidspunkter er baseret på den skønnede sejltid (ET) for den mest langsomme båd - båden med den mindste TCC.
For at prøve dette må man downloade dette regneark: http://www.us-irc.org/files/pursuit_race_starting_times_calculation.xls