2005  ned.gif (73 bytes)   Indbydelse    Sejladsbestemmelser   Banekort  Deltagerliste  Beregningsmetode   Til Dato    
Til: Bådejere, målere, kapsejladsledere og klubber samt sejllofter

DH2000 - orientering

Handicap (Se vedlagte liste over udvalgte bådtyper)

DH2000 er baseret på en VPP-beregning (VeIocity Predietion Programine), som er et program til forudsigelse af farten på sejlbåde ved forskellige kombinationer af vindstyrke og kurs. Denne VPP er udviklet i DS' regi. Da VPP-beregning generelt er mere korrekt end den anvendte beregningsmetode ved DH98, er DH2000 baseret på VPP-beregning. Og da DH98 med sin angivelse af sømiletider ved 3 forskellige vindstyrker har givet anledning til nogen forvirring, udtrykkes sømiletideme i DH2000 kun for vindstyrken 6 m/sek., men så til gengæld på nedenstående forskellige banetyper.
Sømiletideme angives med én decimal i sek.lsømil og bliver:

TA2000: Generel sømiletid, gennemsnit af cirkel- og olympisk trekantbane med 40% kryds, 38% slør og 22% læns. (Svarer til TA6 i DH98)

TANS: Samme som TA2000, men uden spiler.

TACIRK: Cirkelbane med ca. 25 % kryds, 50 % slør og 25 % læns.

TAOLYM: Olympisk 6-henet trekantbane med 55 % kryds, 27 % slør og 18 % læns.

TAKRLÆ: Kryds-læns bane med 50% kryds og 50% læns

Løbsinddeling (Se vedlagte liste over udvalgte bådtyper)

Når bådenes sømiletider udtrykkes med få tal - som i DH2000 - er det en nødvendig betingelse for fair kapsejlads, at bådene inddeles i løb. Den valgte metode til løbsinddeling er kun egnet til resultatberegning efter metoden "tid på distance". Løbsinddelingen er ikke anvendelig til resultatberegning efter metoden 'tid på tid", som fx LYS.

For at gøre proceduren til løbsinddeling så enkel som mulig benyttes kun ét tal til at inddele bådene i løb. Tallet er fremkommet ved en indbyrdes sammenligning mellem sømiletider ved alle kurser og vindstyrkeme 6 og 10 m/sek. for alle relevante både i DS' båddatabase. Resultatet af sammenligningen angives på måiebrevet som 'bådkategøri" med hoved- og sidegrupper.

Når der manuelt skal laves løb, sker det efter følgende retningslinier:

* Bådene inddeles i løb efter deres hovedgrupper.

* Hvis der i et løb bliver for få både, kan hver båd flyttes til én af dens sidegrupper.

* En hovedgruppe bør kun tilføres både fra én og kun én sidegruppe.

* Når en båd flyttes til en anden hovedgruppe, vil graden af retfærdighed i det sammenlagte løb i kapsejladsen forringes.

* Bemærk, at selv om to både er i samme hovedgruppe, er det ikke sikkert, at deres sidegrupper   er ens.

* Som alternativ til den manuelle løbsinddeling, som gør brug af de foreslåede hovedog sidegrupper fra målebrevene, vil DS' ny kapsejladsadministrationsprograin ud fra de samme retningslinier automatisk kunne give forslag til løbsinddeling. Denne løbsinddeling vil alene være baseret på de tilmeldte både i kapsejladsen og ikke være 'forstyrret" af alle andre både i DS' båddatabase. Den automatiske metode kræver elektronisk overførsel af båddata fra DS, men kan manuelt suppleres med både, der har hoved- og sidegrupper fra målebrevene.

* Resultatberegning

For ligeledes at gøre resultatberegningen enkel og entydig anbefaler DS udelukkende brugen af metoden, 'tid på distance', som beregnes efter følgende formel:

CT = ET + [(TAS - TA) * L]

CT er præmietiden, afrundet til hele sekunder.

* ET er sejltiden i hele sekunder, fremkommet ved tidtagning af hver deltagende båd i kapsejladsen.
* TAS er sømiletiden for referencebåden på den valgte banetype - den mest langsomme båd i kapsejladsen - båden med den største sømiletid. Det kan være en tænkt båd, fx 1000 sek/sømil.
* TA er den valgte søiniletid for hver båd på den valgte banetype.
* L er banelængden i sømil.

Båden med den mindste CT er vinder.

DH2000 kontra DH98

De generelle tendenser ved DH2000 i forhold til DH98 er, at der skelnes bedre mellem bådenes krydsegenskaber.

Desuden bliver skrogmodstanden bedre beskrevet i DH2000, så slanke tunge både vurderes mere korrekt i forhold til 'flyvepap'.

Ved at have fastlagt TA'eme ved 6 m/sek. opnås et handicap, der dækker flest mulige sejladser. Det giver ikke større retfærdighed at tage gennemsnittet af sømiletideme over forskellige vindstyrker.

Til gengæld skal bådene inddeles i bådkategorier, hvor der tages hensyn til bådenes fartudvikling, når vinden ændres i forhold til 6 m/sek. Når der er valgt 'tid på distance" til respitberegning, er det mest interessant at se på forskellen i sømiletider ved forskellige vindstyrker, som nævnt under løbsinddeling ovenfor.

Konsekvensen af at undlade denne løbsinddeling ville være, at langsonune både ville få en fordel ved vindstyrker over 6 m/sek. sammenlignet med hurtige både. Og omvendt ville langsomme både få en ulempe ved vindstyrker under 6 m/sek. i forhold til hurtige både. Beregning af overait-resultater giver kun mening, hvis vinden har været 6 m/sek. I alle andre vindstyrker vil vinderchanceme være ulige for både i forskellig kategori.

Dansk Sejlunion

Teknisk Udvalg

 

DH2000 - Sømlietider - Løbsinddeling (hoved- og sidegrupper)
Bådtype TA2000 TA6/98 Diff TAOLYM TACIRKEL TAKRLÆ H.gr. S.gr S.gr S.gr
101 693,1 690,9 2,2 740,5 645,8 743,5 15 35 45  
606 794,5 784,7 9,8 862,1 726,8 860,7 18 9 7  
806 727,4 740,2 -12,8 782,7 672,1 786,7 29 14 35 10
717_oneoff 680,5 691,0 -10,5 732,5 628,4 728,1 1      
Accent26 745,5 759,5 -14,0 796,8 694,2 801,2 8 7 10  
Albin78Cirrus 764,1 775,0 -10,9 817,4 710,8 822,0 9 7    
Albin85Cumulus 736,1 743,1 -7,0 786,2 686,0 790,9 10 14 8 7
AtbinExpress 729,0 736,6 -7,6 782,9 675,2 785,2 14 23 29 10
Ballad 736,5 734,7 1,8 786,1 687,0 790,2 8 7 10  
Bandholrn27 759,8 758,0 1,8 813,7 705,8 817,8 7 9 8  
Bandholm30spc, 745,7 755,4 -9,7 792,8 698,5 797,7 7 9 8  
Banner23 678,6 679,3 -0,7 733,4 623,8 736,8 39 0 4  
Banner28RacerMk2 692,3 677,5 14,8 747,1 637,5 750,4 4 15 60  
Banner30rn,Motor 694,5 701,8 -7,3 745,5 643,5 749,9 15 4 60 35
BBl0meter 672,6 682,6 -10,0 720,9 624,3 725,5 4 39 60  
Bianca28 753,4 751,5 1,9 808,7 698,1 812,0 7 8 10  
Bigproto 613,9 604,1 9,8 660,3 567,5 658,8 81      
Brøker28 683,3 688,0 -4,7 735,8 630,9 739,9 4 39 60  
Comfortina32 709,4 708,7 0,7 758,0 660,8 764,1 35 29 14 15
Drabant22 781,4 796,6 -15,2 842,7 720,1 842,6 9 7    
Drabant24 755,8 766,9 -11.1 809,6 701,9 812,2 7 9 8 10
Drabant30m1jemkøl 726,5 733,1 -6,6 775,8 677,2 779,7 10 8 14  
Drage 743,2 750,2 -7,0 799,7 686,6 803,4 10 14 71  
DSMatchRacer 644,3 627,9 16,4 691,4 597,1 696,3 0 53    
Dynamic35 639,7 641,1 -1,4 687,3 592,1 693,6 53 0    
Elvstrøm6,5spc. 811,5 814,8 -3,3 872,4 750,5 873,1 78 19    
Fauner92 655,6 665,7 -10,1 704,2 607,0 708,5 0 39 53  
Frøken34 642,5 645,6 -3,1 691,8 593,3 697,5 53 0    
GB1000 644,6 649,3 -4,7 691,7 597,5 696,9 0 53    
Granada27 739,3 746,4 -7,1 789,4 689,1 792,7 8 7 10 71
Grinde 740,7 742,1 -1,4 791,4 689,9 795,5 8 7 10 71
H-323 704,3 698,6 5,7 757,1 651,5 760,6 15 35 45 4
H-båd 745,5 753,8 -8,3 801,6 689,5 804,0 14 10 71  
IF-båd 804,1 791,8 12,3 865,3 743,0 867,6 19 78    
Impa1a27 726,8 714,0 12,8 779,4 674,2 783,0 14 23 29 10
IMX380neDes'ign 637,8 621,9 15,9 682,7 592,9 687,0 53 0    
J22 738,4 735,8 2,6 797,3 679,6 796,9 23 14 10  
Karavel 67419 691,6 -15,7 725,5 624,2 730,4 4 0 39  
KDY15m'/Juniorbåd 871,4 881,7 -10,3 944,5 798,2 950,5 20      
KingsCruiser29 765,6 755,0 10,6 819,9 711,3 823,0 9 7    
Knarr 780,0 763,7 16,3 836,1 723,8 850,5 16      
L23 760.4 772,7 -12,3 817,0 703,9 819,6 7 8 9 10
L29 729,8 727,3 2,5 781,3 678,4 784,5 10 14 23 29
LA,Krydser 744,6 733,0 11,6 800,3 688,9 805,1 10 8 7  
Langø999 663,8 673,2 -9,4 712,2 615,3 716,8 39 0 4  
Larsen28 705,8 707,6 .1,8 758,4 653,2 762,6 15 35 45 60
Larsen34 685,3 683,2 2,1 735,1 635,5 739,5 4 15 60  
Lotus 680,7 671,4 9,3 729,4 632,0 734,5 4 15 60  
Luffe37 657,7 659,6 -1,9 703,6 611,8 709,0 39 0 4  
Marsvin 749,1 759,5 -10,4 806,3 691,9 806,8 71 14 8 10
Matcher31 665,6 658,6 7,0 715,2 616,0 719,6 39 0 4  
Matcher37 644,1 637,5 6,6 690,8 597,4 697,0 0 53    
Maxi77m,motor 767,4 759,9 7,5 825,5 709,3 827,2 7 9 8 10
Maxi95 716,8 723,1 -6,3 765,7 667,8 772,6 29 14 35  
MaxiFenix 741,9 740,0 1,9 796,4 687,3 801,0 10 14 8 71
Melges24 662,5 652,0 10,5 716,4 608,7 711,1 2      
Misil24 787,2 790,3 -3,1 845,7 728,8 848,1 19      
Molichl0m m,motor 651,5 642,0 9,5 699,6 603,3 705,4 0 39 53  
Måge 791,2 777,3 13,9 848,8 733,6 859,2 16      
Nexus880 681,3 693,1 -11,8 730,4 632,2 734,1 4 15 60  
NordiskFolkebåd 828,6 816,6 12,0 890,3 766,9 901,7 17      
NordiskSnekkern,motor 752,9 747,2 5,7 805,7 700,1 809,5 7 8 9 10
0E32spc, 739,9 721,9 18,0 791,5 688,3 795,7 10 7 8 71
Omega30 704,0 701,4 2,6 755,8 652,1 760.9 35 15    
OneOff9m 687,9 701,3 -13.4 742,4 633,3 745,2 4 39 60  
Polarism,motor 762,8 763,0 -0,2 817,7 707,9 820,8 7 9 8  
Sagitta26 764,4 764,1 0,3 820,5 708,3 822,7 7 9 18 8
Scen-Kap99 691,0 691,8 -0,8 738,6 643,5 742,4 15 35 45 4
Shipman28 745,8 747,6 -1,8 799,6 692,1 802,6 10 7 8 71
Soling 720,0 712,0 8,0 777,9 662,1 778,2 45 15 35  
Solus24 775,3 763,2 12,1 835,1 715,4 835,6 9 7 18 8
Solus29 731,3 733,9 -2,6 781,8 680,8 786,0 10 8 71 7
Solus29 u,spiler 746,2 744,0 2,2 796,8 695,6 808,6 73      
Spækhugger 744,0 756,9 -12,9 797,2 690,7 799,0 8 7 10 71
Vega 761,3 754,1 7,2 820,3 702,4 822,0 8 7 10 9
Wasa38 - 99 653,3 651,7 1,6 699,2 607,3 705,0 0 4 39  
Xl 02 683,5 679,2 4,3 732,9 634,1 738,6 4 15 60  
X342 683,3 682,6 0,7 731,4 635,2 736,8 60 4 15  
X79 717,7 716,6 1,1 773,2 662,2 776,1 35 15 29 45
X99 656,6 661,0 -4,4 705,0 608,1 710,3 0 39 53  
Ylva 649,6 650,1 -0,5 695,0 604,2 700,6 0 39 53  
Yngling 801,4 799,0 2,4 867,7 735,0 866.3 18