Til: Bådejere, målere, kapsejladsledere og
klubber samt sejllofter DH2000 - orientering Handicap (Se vedlagte liste over udvalgte bådtyper)DH2000 er baseret på en VPP-beregning (VeIocity Predietion Programine), som er et
program til forudsigelse af farten på sejlbåde ved forskellige kombinationer af
vindstyrke og kurs. Denne VPP er udviklet i DS' regi. Da VPP-beregning generelt er mere
korrekt end den anvendte beregningsmetode ved DH98, er DH2000 baseret på VPP-beregning.
Og da DH98 med sin angivelse af sømiletider ved 3 forskellige vindstyrker har givet
anledning til nogen forvirring, udtrykkes sømiletideme i DH2000 kun for vindstyrken 6
m/sek., men så til gengæld på nedenstående forskellige banetyper. TA2000: Generel sømiletid, gennemsnit af cirkel- og olympisk trekantbane med 40% kryds, 38% slør og 22% læns. (Svarer til TA6 i DH98) TANS: Samme som TA2000, men uden spiler. TACIRK: Cirkelbane med ca. 25 % kryds, 50 % slør og 25 % læns. TAOLYM: Olympisk 6-henet trekantbane med 55 % kryds, 27 % slør og 18 % læns. TAKRLÆ: Kryds-læns bane med 50% kryds og 50% læns Løbsinddeling (Se vedlagte liste over udvalgte bådtyper) Når bådenes sømiletider udtrykkes med få tal - som i DH2000 - er det en nødvendig betingelse for fair kapsejlads, at bådene inddeles i løb. Den valgte metode til løbsinddeling er kun egnet til resultatberegning efter metoden "tid på distance". Løbsinddelingen er ikke anvendelig til resultatberegning efter metoden 'tid på tid", som fx LYS. For at gøre proceduren til løbsinddeling så enkel som mulig benyttes kun ét tal til at inddele bådene i løb. Tallet er fremkommet ved en indbyrdes sammenligning mellem sømiletider ved alle kurser og vindstyrkeme 6 og 10 m/sek. for alle relevante både i DS' båddatabase. Resultatet af sammenligningen angives på måiebrevet som 'bådkategøri" med hoved- og sidegrupper. Når der manuelt skal laves løb, sker det efter følgende retningslinier: * Bådene inddeles i løb efter deres hovedgrupper. * Hvis der i et løb bliver for få både, kan hver båd flyttes til én af dens sidegrupper. * En hovedgruppe bør kun tilføres både fra én og kun én sidegruppe. * Når en båd flyttes til en anden hovedgruppe, vil graden af retfærdighed i det sammenlagte løb i kapsejladsen forringes. * Bemærk, at selv om to både er i samme hovedgruppe, er det ikke sikkert, at deres sidegrupper er ens. * Som alternativ til den manuelle løbsinddeling, som gør brug af de foreslåede hovedog sidegrupper fra målebrevene, vil DS' ny kapsejladsadministrationsprograin ud fra de samme retningslinier automatisk kunne give forslag til løbsinddeling. Denne løbsinddeling vil alene være baseret på de tilmeldte både i kapsejladsen og ikke være 'forstyrret" af alle andre både i DS' båddatabase. Den automatiske metode kræver elektronisk overførsel af båddata fra DS, men kan manuelt suppleres med både, der har hoved- og sidegrupper fra målebrevene.* Resultatberegning For ligeledes at gøre resultatberegningen enkel og entydig anbefaler DS udelukkende brugen af metoden, 'tid på distance', som beregnes efter følgende formel: CT = ET + [(TAS - TA) * L] CT er præmietiden, afrundet til hele sekunder. * ET er sejltiden i hele sekunder, fremkommet ved tidtagning af hver deltagende båd i
kapsejladsen. Båden med den mindste CT er vinder. DH2000 kontra DH98 De generelle tendenser ved DH2000 i forhold til DH98 er, at der skelnes bedre mellem bådenes krydsegenskaber. Desuden bliver skrogmodstanden bedre beskrevet i DH2000, så slanke tunge både vurderes mere korrekt i forhold til 'flyvepap'. Ved at have fastlagt TA'eme ved 6 m/sek. opnås et handicap, der dækker flest mulige sejladser. Det giver ikke større retfærdighed at tage gennemsnittet af sømiletideme over forskellige vindstyrker. Til gengæld skal bådene inddeles i bådkategorier, hvor der tages hensyn til bådenes fartudvikling, når vinden ændres i forhold til 6 m/sek. Når der er valgt 'tid på distance" til respitberegning, er det mest interessant at se på forskellen i sømiletider ved forskellige vindstyrker, som nævnt under løbsinddeling ovenfor. Konsekvensen af at undlade denne løbsinddeling ville være, at langsonune både ville få en fordel ved vindstyrker over 6 m/sek. sammenlignet med hurtige både. Og omvendt ville langsomme både få en ulempe ved vindstyrker under 6 m/sek. i forhold til hurtige både. Beregning af overait-resultater giver kun mening, hvis vinden har været 6 m/sek. I alle andre vindstyrker vil vinderchanceme være ulige for både i forskellig kategori. Dansk Sejlunion Teknisk Udvalg |
DH2000 - Sømlietider - Løbsinddeling (hoved- og
sidegrupper)
|